Julita Malinowska

Bio

Urodzona w 1979 w Otwocku

edukacja:
V 2005 Dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Malarstwa, promotor: prof. Andrzej Bednarczyk, tytuł pracy: “Sztuka, artysta, dzieło, piękno”
2000-2005 studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
I-VI 2003 półroczny staż Sokrates/Erazmus na Uniwersytecie w Wolverhampton w Wielkiej Brytanii
1999/2000 studia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

nagrody:
II-III 2008 Stypendium Fundacji Pro Artibus “Artist in residence”, Tammisaari, Finlandia
VI 2006 Stypendium Twórcze Miasta Krakowa
III 2005 II miejsce w konkursie Samsung Art Master

targi sztuki:
II 2008 20/21 International Art Fair, Royal College of Art, Londyn, Wielka Brytania
X 2007 Affordable Art Fair London, Wielka Brytania
VI 2007 Affordable Art Fair New York, Stany Zjednoczone
IX/X 2005 Preview Berlin – The Emerging Art Fair, Niemcy
VIII 2005 Art Expo, Seul, Korea
VI 2005 VII Ogólnopolskie Targi Antykwaryczne i Sztuki Współczesnej, Bunkier Sztuki, Kraków

wystawy indywidualne:
III 2008 “Malarstwo”, Salon Sztuki 49, Warszawa
III 2008 “Malarstwo”, Tammisaari, Finlandia
IX 2006 “Malarstwo”, BWA, Sieradz
VIII 2006 “Malarstwo”, Poznańska Galeria Nowa, Poznań
VI 2006 “Malarstwo”, Galeria Katarzyny Napiórkowskiej, Warszawa
VIII 2005 “Małe formy malarskie”, Młynek, Kraków
V 2005 “Malarstwo”, Galeria PWST, Kraków
VII 2002 “Pejzaże”, Galeria MDK, Józefów
IV 2000 “Rysunki”, “Chatka Żaka”, Lublin

wystawy zbiorowe:
XII 2007 “Available Art”, Freiraum/quartier21, Museumsquartier Wien, Austria
XII 2007 “Engel, Engel…”, Kulturzentrum im Krakauer Haus, Norymberga, Niemcy
XII 2007 “QUADRO- ART 2007″ I Międzynarowe Biennale Obrazu, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź
XI-XII 2007 “Triennale Malarstwa”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
X-XI 2007 Jesienne Konfrontacje Triennale Malarstwa Współczesnego Rzeszów 2007, BWA Rzeszów
IX 2007 “Malarstwo polskie”, Ashia Daimaru i Suma Daimaru, Japonia
II-III 2007 “Anioły”, Domoteka, Warszawa
II/III 2007 “Pieńków 2006″, Ukrsotsbank, Lwów, Ukraina
XII 2006 Wystawa prac nominowanych do Nagrody Fundacji im. Franciszki Eibisch, Galeria Katarzyny Napiórkowskiej Centrum Finansowe Puławska, Warszawa
XI 2006 Wystawa uczestników 5. Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pieńków 2006, Galeria Malarstwa ASP, Kraków
XI 2006 – I 2007 “Angels/Anioły”, Muzeum Marienlyst Slot, Helsingor, Kopenhaga, Dania
X – XI 2006 16. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych PROMOCJE 2005, Galeria Sztuki, Legnica
VI – X 2006 “Młodzi Brytyjczycy- Młodzi Polacy”, Zamek w Nowym Wiśniczu
IV – VI 2006 “Kunstakademie Krakau”, Kunststation Kleinsassen, Niemcy
XI – XII 2005 37. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, Galeria Bielska BWA, Bielsko- Biała
X 2005 (re)prezentacja młodej sztuki z Krakowa, Lelien, Quebek, Kanada
X 2005 V Supermarket Sztuki/ I Europejskie Biennale Młodej Sztuki, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
IX 2005 “Młodzi członkowie ZPAP”, Galeria Pryzmat, Kraków
VII 2005 “Available Art, sztuka do kupienia”, Galeria Camelot, Kraków
V 2005 “Samsung Art Master”, Stara Pomarańczarnia, Łazienki Królewskie, Warszawa
V 2005 “Integralia Kraków- Warszawa”, Galeria Pryzmat, Kraków
IV 2005 Pawilon Spokojnej Formy, Centrala, Lublin
IV – V 2005 “Bez problemu”, Otwarta Pracownia, Kraków
XI – XII 2004 “Urbanistyka Lwowa”, polsko-ukraiński projekt malarski, Rok Polski na Ukrainie, Lwów, Ukraina
V 2004 “Marzenia i konflikty”, Fabryka Schindlera, Kraków

www.julitamalinowska.com

Ślady pamięci i marzenia

Zatrzymane na taśmie filmowej ślady rzeczywistości przywołują minione sytuacje niczym pocztówki z podróży po egzotycznych krajach, ożywiają wspomnienia, wzruszają, próbują żyć na nowo. Nadaremnie…
Julita Malinowska z równą pasją filmuje rzeczywistość, co rysuje na papierze i maluje obrazy na płótnie. Autorka posiada wyjątkową wręcz spostrzegawczość w dostrzeganiu ludzkich gestów i szczegółów otaczającego nas świata.
Podpatrzona, utrwalona w pamięci, zarejestrowana kamerą lub fotograficznie ta intymna rzeczywistość zjawisk w pracowni Julity poddana zostaje obróbce, przetworzeniom i selekcji.
Po wielu próbach i testach jakości wybrany, z przepływu niezliczonych momentów, wycinek zostaje dopuszczony do swoich “pięciu minut na scenie”. Formaty płócien są zwykle ogromnych rozmiarów; a postacie tam występujące mogą pojawiać się w rozmaitych, często większych od przeciętnego człowieka, wymiarach. Kolory też rosną w swej intensywności, próbują zawładnąć naszymi emocjami.
Grupka dzieci bawi się na plaży w pobliżu błękitnego pontonu. Turkusowa, krystalicznie czysta woda, światło tak intensywne, że chwilami ich ciała stają się prawie czarne, szkliste niczym pociemniała fotografia. A może wspomnienie?
A może marzenie?
Tak, marzenie… Czyż utrwalenie marzenia nie wiązało się z najciekawszymi zjawiskami
w sztuce? W “epoce” ostatnich lat, gdy szuka się inspiracji w internecie, metod na “robienie dzieła sztuki” i przenosi na płótno fotografie za pomocą rzutnika, próba utrwalenia marzenia jest rzadkością. Stwarzanie pozytywnej iluzji jest dużo bardziej znaczącą odpowiedzią na rzeczywistość niż tak powszechne dziś komiksy od spraw społeczno-politycznie ważnych.
Trudno przecież zobaczyć malarstwo Julity w oderwaniu od modnej, od kilku lat, tendencji w malarstwie tzw. figuratywnym.
Ale czy figuratywne czy nie, w obu podejściach, ważność sztuki i jej jakość polega na tym samym…Jest to wyzwanie, przed którym stoi Julita i którego jest świadoma.
Zatrzymane na płótnie sytuacje zapraszają nas do obejrzenia ich teraźniejszości, ich malarskiego warsztatu, precyzji ale także zmysłowości ukrytej w syntetycznych formach i w spontaniczności malarskiego gestu. Utrwalone na płótnie notatki, przy których można oderwać się od anegdoty obserwując zależności między tonami, pomiędzy partiami matowych bieli i błękitów; a lśniącymi, czerniejącymi partiami obrazu.
Czasami są to zacienione ciała postaci, czasem zacienione liście palmy z egzotycznego kraju lub też rytmy fal zostawione na wodzie przez płynącą postać kobiety będącą zaledwie i aż, tylko śladem malarskiej intuicji.
Malarstwo Julity Malinowskiej znajduje duże grono odbiorców i porusza ich wrażliwość.
Jak w każdej prawdziwej twórczości kluczową sprawą staje się próba wyniesienia tego co osobiste na poziom uniwersalny.

Paweł Dutkiewicz

galeria fotografii z wystawy w Poznaniu w 2006 roku

artykuł w Metro Puls o wystawie w Pienkow Gallery w Knoxville, USA